Publicerad: 2010-02-22

Ny e-posttjänst för studenter

NYHET Under våren 2010 byter Umeå universitet e-posttjänst för alla studenter. I den nya e-posttjänsten finns betydligt större utrymme för e-brev och bilagor. Den fungerar som Outlook, är lättare att administrera och innehåller kalender- och kontaktfunktioner. Den erbjuder också möjligheten att välja mellan ett stort antal språk.

För dig som student innebär bytet av e-posttjänst att:

• alla Umeå universitets student-e-postkonton kommer att flyttas över till den nya e-posttjänsten
  • den e-post som ligger i brevlådor i den gamla tjänsten kommer att flyttas med till den nya, med undantag för mappen "Borttaget"
  • student-e-posten kommer att nås via CAS-identiteten och därmed i Portalen
  • du behåller din befintliga e-postadress (som slutar med '@student.umu.se')
  • om du har aktiverat en omdirigering från ditt student-e-postkonto till ett annat personligt konto så följer omdirigeringen automatiskt med till den nya tjänsten.

Vad händer, och när?

Överflytten startar den 15 mars och pågår i cirka tre veckor. Du kan använda din e-post som vanligt under tiden. När ditt konto är flyttat till den nya tjänsten kommer inloggning via det gamla e-postsystemet ”webmail”, dvs webmail.umu.se, att innebära att du hittar ett enda e-postbrev som informerar om att ditt konto är flyttat. Funktionaliteten i ”webmail” upphör när ditt konto är överflyttat, och då når du all din e-post via fliken ”E-post” i Portalen, www.student.umu.se. Du kan bidra till att överflytten går snabbare genom att själv ta bort gamla meddelanden som du inte längre behöver i din nuvarande e-postlåda.

Redaktör: Annica Höglund