Publicerad: 2023-02-07

Ny gästprofessor på institutionen för informatik

NYHET Maria Åkesson, till vardags verksam vid Akademin för informationsteknologi på Högskolan i Halmstad, är ny gästprofessor vid Institutionen för informatik.

Text: Magnus Mikaelsson

Maria har både en kandidatexamen i företagsekonomi samt en i informatik, båda från Högskolan i Halmstad. Sin magisterexamen tog hon vid Göteborgs universitet där hon också disputerade 2009 på avhandlingen ”Digital Innovation in the Value Networks of Newspapers”.

– Det känns jätteroligt att få engagera sig på Institutionen för informatik i Umeå då jag ser dem som en av de starkaste i landet och jag hoppas att min bakgrund, inriktning och erfarenhet ska kunna hjälpa till att ytterligare utveckla verksamheten, såger Maria Åkesson, gästprofessor vid Institutionen för informatik på Umeå universitet.

I dagsläget är hon programansvarig för Masterprogrammet i digital tjänsteinnovation, ledamot i högskolestyrelsen, sitter i ledningsgruppen för forskarutbildning vid Akademin för informationsteknologi samt biträdande forskningsledare för det högskoleövergripande forskningsprogrammet Lärande i ett digitalt samhälle (LeaDS).

- Vi är både glada över att fått Maria hit till oss och verkligen peppade på att komma igång och jobba. Marias kompetens kommer att kunna vara viktig inom många områden på institutionen bl a när det handlar om forskarutbildning och forskning men också på en mer övergripande nivå för såväl våra utbildningar som för institutionen överlag, säger Katrin Jonsson, docent och prefekt för Institutionen för informatik.