Publicerad: 2018-10-16

Ny gästprofessor till institutionen för idé- och samhällstudier

NYHET Mette Buchardt från Aalborgs universitet är gästprofessor vid Umeå forskningsmiljö för de samhällsorienterande ämnenas didaktik (UmSOD) och forskargruppen Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning mellan 15 oktober och 9 november 2018.

Institutionen för idé- och samhällsstudier gästas av professor Mette Buchardt från Center for Education Policy Research vid Aalborgs universitet. Hon kommer främst vara anknuten till Umeå forskningsmiljö för de samhällsorienterande ämnenas didaktik (UmSOD) och forskargruppen Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning.

Buchardts forskning ligger inom utbildnings- och religionshistoria samt curriculum studies/ämnesdidaktik. Hon kommer bland annat att hålla en keynote-föreläsning på den nordiska konferensen "Kontroversiella samhällsfrågor i utbildning och demokrati" som UmSOD arrangerar 24-25 oktober.

Läs mer om Mette Buchardt
Kontakt: Mette Buchardt, mb@learning.aau.dk.