Publicerad: 2014-04-24

Ny guide till konsten på campus

NYHET En guide till konsten på Umeå universitets campus har idag lanserats i samband med Kultur på campus. Guiden finns både som bok och i digital version för mobiltelefoner.

Bilden: Lage Lindell, Utan titel, (1970–72)

Boken Konstvandring på Umeå universitet. En guide till konsten på campus presenterar ett sextiotal av de ca 1 200 konstverk som tillförts Umeå universitets campus under snart 50 år.

– Konstverken beskrivs i förhållande till omgivande miljö och arkitektur. Guiden är rikt illustrerad med fotografier, de flesta nytagna, berättar bokens huvudredaktör Brita Täljedal. Till vardags är hon museiintendent på Bildmuseet men också universitetets konsthandläggare och fungerar som ”länk” mellan universitetet och Statens konstråd. Konstrådet och Akademiska Hus äger och/eller förvaltar merparten av konsten på campus.

Boken, som är producerad av Bildmuseet, KIR, Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Akademiska Hus och Statens konstråd, kommer att finnas till försäljning i universitetets profilshop och på Bildmuseet. Den är framtagen i anslutning till att Umeå är Europas kulturhuvudstad 2014 och att Umeå universitet firar 50-årsjubileum 2015.

Brita Täljedal
Brita Täljedal, vid lanseringen.

De flesta texterna i boken är skrivna av konstvetaren Ann-Catrine Eriksson från institutionen för kultur- och medievetenskaper och museiintendenten Brita Täljedal. Bokens huvudfotograf är Gouwei Yang.

Konstguiden är också tillgänglig som webb-app för mobiltelefoner, via QR-koder på orienteringskartor runt om på campus eller via adressen www.umu.se/konstguide

QR-kod för konstguiden
QR-koden

Vid lanseringen medverkade Roger Granberg, fastighetschef på Akademiska hus och Patrik Förberg, pressansvarig på Statens konstråd, samt prorektor Anders Fällström som bland annat konstaterade:

– Konst är både provocerande och rogivande, fantasieggande och tankeväckande. Precis så som vår utbildning ska vara. På detta sätt både stärker och kompletterar konsten på campus våra studenters och lärares utbildning på ett högst påtagligt sätt.

Text: Elin Gärdemalm
Bilder: Mattias Pettersson