Publicerad: 2014-04-09

Ny handbok om energiteknik fyller lucka

NYHET Tre tekniklärare vid Umeå universitet ger ut ”EnBe – Energiberäkningar” - en ny omfattande formelsamling med formler, ekvationer, data och diagram inom ämnet energiteknik. Boken kan användas som en handbok och referensbok av både studenter och yrkesverksamma.

– Ett sådant verk saknas i dag! Jag upptäckte att Umeå universitet men även många andra universitet och högskolor ger kurser där man använder olika halvdåliga och ofullständiga formelsamlingar eller till och med saknar referensmaterial. I vissa fall har studenterna skapat sina egna formelsamlingar, säger Mohsen Soleimani-Mohseni, lektor på institutionen för tillämpad fysik och elektronik, och initiativtagare till handboken.

Tillsammans med medarbetarna Lars Bäckström, universitetsadjunkt, och Robert Eklund, universitetslektor, har han därför under två år arbetat fram en bok som försöker täcka de allra flesta delarna av energiområdet såsom termodynamik, strömningslära, värmetransport och energiekonomi.

Boken är främst avsedd för studenter på civil- och högskoleingenjörsprogram i energiteknik, teknisk fysik, maskinteknik, byggnadsteknik eller andra program med inriktning mot energiteknik. Boken kan även användas av yrkesverksamma som handbok eller referensbok.

Att skriva en bok som är heltäckande för ämnet vad gäller ekvationer och data har varit en utmaning.

– Eftersom jag och mina två kollegor har olika bakgrund med olika kompetenser så har vi kompletterat varandra. Jag har varit projektledare och jag tycker samarbetet har fungerat perfekt. Vi hoppas att boken får ett gott mottagande, säger Mohsen Soleimani-Mohseni.

Boken är utgiven av Studentlitteratur.

Mohsen Soleimani-Mohseni har tidigare skrivit boken Grundläggande kärnkraftsteknik.

För mer information, kontakta gärna:

Mohsen Soleimani-Mohseni, institutionen för tillämpad fysik och elektronik
Telefon: 090-786 58 05, 073-679 72 04
E-post: mohsen.soleimani-mohseni@umu.se

Handboken EnBe - Energiberäkningar

Från vänster Lars Bäckström, Mohsen Soleimani-Mohseni och  Robert Eklund. Foto: Ingrid Söderbergh

You'll need Skype CreditFree via Skype

Redaktör: Ingrid Söderbergh