Publicerad: 2023-04-13

Ny kurs med fokus på Sara Lidman

NYHET I år skulle Sara Lidman fyllt 100 år – ett jubileum vi uppmärksammar med vår nya kurs Sara Lidman – från Tjärdalen till Jernbanan.

Text: Jonas Vågström

Sara Lidman (1923 –2004) räknas som en av romankonstens stora förnyare i den svenska litteraturhistorien. Född i byn Missenträsk i norra Västerbotten kom hon att bli en vägröjare för den moderna norrländska litteraturen. Hennes debutroman Tjärdalen (1953) slog försäljningsrekord och älskades av både kritiker och läsare. Med sitt engagemang i miljö- och fredsfrågor blev hon därtill ett lika ömsint som argsint tidsvittne, en politisk förgrundsgestalt som satte stort avtryck i debatterna under 1960- och 70-talen.

Men Sara Lidman satte inte bara Västerbotten och sin hemby Missenträsk på Sverigekartan – hon placerade den i världens mitt. Eller med hennes egen formulering: ”Byn-i-Världen”. Byn var hennes utkikspunkt och utgångspunkt i både det litterära skapandet och det politiska skrivandet.

Med sitt mästerverk, romansviten Jernbanan (1977 – 1999), tecknade hon en drabbande och litterärt nydanande bild av de norrländska skogsböndernas liv under tiden för ”Befolkandet och Avfolkandet av Inlandet”, dvs. under perioden från 1870-tal till 1940-tal, när fattig-Sverige omvandlades till välfärdslandet.

Ny kurs om Sara

Under 2023 kommer Sara Lidman att uppmärksammas på en mängd olika vis, till minnet av hundraårsdagen av hennes födelse. Institutionen för kultur- och medievetenskaper vid Umeå universitet vill förstås vara med och fira! Det gör vi genom att erbjuda kursen ”Sara Lidman – från Tjärdalen till Jernbanan” (7,5 hp) med kursstart i höst.

Kursen gör nedslag i Sara Lidmans rika författarskap och forskningen om det. Romanerna läses parallellt med valda delar ur den politiska delen av författarskapet. Syftet är att ge en sammanhållen bild av Lidmans verk, med västerbottensförfattaren och den radikala samhällsdebattören som ömsesidigt inspirerande delar.

Kursansvarig och lärare är professor Annelie Bränström-Öhman, en av Sveriges ledande Sara Lidman-forskare.

Sista ansökningsdag: 17 april 2023