Publicerad: 2018-03-26

Ny kurs utmanar matteintresserade gymnasieelever

NYHET Är du gymnasieelev och vill utmana dig själv i matematik? Två lärare i matematik vid Umeå universitet erbjuder under våren en kurs i problemlösning. Kursen ger dessutom extra träning för elever som i höst vill tävla i Matematikersamfundets årliga mattetävling.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Kursen ger möjlighet till spännande förkovran i matematik som man kanske inte möter i de vanliga gymnasiekurserna, säger Åke Brännström, professor i matematik och en av de ansvariga för kursen. Det blir fyra träffar och det kostar inget att vara med.

Varje år anordnar Svenska Matematikersamfundet en matematiktävling för hela landets gymnasieelever. Inför tävlingen erbjuder Institutionen för matematik och matematisk statistik vid Umeå universitet en kurs i problemlösning för matteintresserade gymnasieelever. Målgruppen är i första hand elever i årskurs 2, som kan delta i Matematikersamfundets tävling då de går i årskurs 3, men även intresserade elever från årskurs 1 är välkomna.

– Träffarna kommer att fokusera på varsitt tema, där lite ny teori presenteras, men fokus ligger på praktiskt arbete med att lösa problem som är relaterade till det området. Vi bjuder också på någon lättare förtäring, säger Lars-Daniel Öhman, universitetslektor.

Under kursen kommer deltagarna att få arbeta med Paul Vaderlinds bok Matematiska utmaningar – En kurs i problemlösning. Materialet tillhandahålls till alla som deltar.

Det blir fyra kursträffar under våren:Tisdag 10 april, 16-18Tisdag 24 april, 16-18Tisdag 8 maj, 16-18
Tisdag 22 maj, 16-18

och ytterligare någon träff efter sommaren.

Anmälan görs till lars-daniel.ohman@umu.se och ake.brannstrom@umu.se.
Vid första träffen samlas deltagarna vid huvudentrén till MIT-huset på Umeå universitets campusområde, strax innan klockan 16.

Läs mer om skolornas matematiktävling

För mer information, kontakta gärna:

Åke Brännström, professor, Institutionen för matematik och matematisk statistik, Umeå universitetTelefon: 090-786 78 62
E-post: ake.brannstrom@umu.se

Lars-Daniel Öhman, universitetslektor, Institutionen för matematik och matematisk statistik, Umeå universitetTelefon: 090-786 59 36
E-post: lars-daniel.ohman@umu.se