Publicerad: 2024-03-12

Ny mötesplats får namnet Galaxen

NYHET Den 5 mars invigdes den nya mötesplatsen i Universum. En central kreativ miljö för samarbeten och möten som ska bidra till ett levande och attraktivt campus. Över fyrtio förslag på namn lämnades in och det vinnande bidraget blev Galaxen.

Den nya mötesplatsen ska kunna samnyttjas av olika projekt, nätverk och centrumbildningar. Forskare och lärare från universitetet och universitetssjukhuset, men även studenter, allmänheten och samarbetspartners ska kunna mötas i en trevlig och inspirerande miljö. Här kommer du att kunna förlägga till exempel konferenser, föreläsningar och workshops.

En namntävling för den nya mötesplatsen anordnades och det vinnande bidraget blev Galaxen. Utifrån det namngavs de olika mötesrummen till Sirius, Jupiter, Saturnus, Tellus, Merkurius och Pluto.

Medarbetare vid universitetet kan själv boka konferensrummen under vardagar i TimeEdit. Vill du boka kväll eller helg eller hela ytan, kontakta Infocenter eller Teresia Andersson, 090-786 91 71, teresia.andersson@umu.se.