Publicerad: 2019-03-20

Ny musikstudio klar till hösten

NYHET Vid Umeå universitet kommer en helt ny musikstudio att byggas. Den kommer att vara färdig och tas i bruk till höstterminen. Både för de studenter som finns på plats i Umeå och de som studerar på distans. Till skillnad från den gamla studion byggs denna helt från grunden, med mer ändamålsenliga akustiska egenskaper.

Text: Per Melander

– Även när det gäller utrustningen blir det en klar nivåhöjning jämfört med den befintliga studion, säger Nils Johansson, adjunkt och kursansvarig som även är musikproducent med egna studion Ballerina Audio.

Studion kommer att utrustas med en omfattande högkvalitativ instrumentuppsättning för studiobruk. Både campusstudenter och distansstudenter kommer att kunna använda studion i sin utbildning och fortbildning.

Studion kommer att bestå av ett kontrollrum och två inspelningsrum. Det ena lämpar sig för voiceovers och ljudelement som ska mixas långt fram i ljudbilden. Det andra rummet passar bra om man ska spela in ljud som man vill ska hamna längre bak i ljudbilden.

– Vi ser mycket fram emot att till höstterminen 2019 kunna bli färdiga med det här bygget som vi nu skissat på i över ett år, säger Nils Johansson.

Nya kurser

Samtidigt med planeringen av den nya musikstudion pågår en ständig utveckling av kurserna. De som är ansvariga för musikutbildningarna arbetar kontinuerligt med att fånga upp olika idéer och önskemål som kommer från studenterna. Detta för att möjliggöra utveckling av befintliga samt nya kurs- och utbildningsvägar på Institutionen för estetiska ämnen.

– Vi tycker det är mycket viktigt, säger Göran Wretling som är adjunkt och driver kursutvecklingsarbetet. Fördjupningskursen Musikproduktion 3 har exempelvis kommit till genom önskemål från nuvarande studenter som önskar studera vidare på Umeå universitet inom musikproduktionsområdet för att på sikt ta ut en kandidatexamen.

Kurserna Musikproduktion 1 och 2 har även de utvecklats baserat på önskemål från studenter. Kursutvecklingsarbetet görs genomgående i samråd med representantgrupper från de studerande. I musikproduktionskurserna ingår allt från traditionell analog inspelningsteknik till digital bearbetning av ljud.

Kurserna innehåller exempelvis även tillämpad musikteori, komposition, musikproduktionsanalys, musikjuridik, branschorientering och stort fokus på konstnärliga processer – inom såväl musik som andra konstnärliga discipliner.

Reste till Los Angeles

Izak Mannberg, Mattias Westergren och Hampus Bäckström är tre före detta studenter på musikproduktionsutbildningen som bildat gruppen Him x Her. De har nyligen kommit tillbaka från Los Angeles, USA, där de producerat musik.

– Vi tre möttes på en kurs i musikproduktion på Umeå Universitet. Efter ha lagt ut produktioner vi gjort på ett forum för musiker i Los Angeles, så kom vi i kontakt med M Basa, en producent och låtskrivare som är bosatt där. Vi fortsatte att jobba med honom från vår hemmastudio i Umeå, och samarbetena blev fler och fler.

– Vi kom i kontakt med artister från hela världen, varav en av dom var Aloe Blacc, känd från låtarna "Wake Me Up" och "I Need A Dollar". Efter ett tag bestämde vi oss för att det var dags att mötas i verkligheten, och i november månad så besökte vi producenten i Los Angeles för att skriva och producera musik ihop.

– Under vistelsen fick vi träffa olika artister som var mer eller mindre etablerade, vilket gav oss ännu fler samarbetsmöjligheter. Snabbspolar vi fram några månader så har vi släppt vår debutsingel "Hush" som är egenskriven och producerad av oss, med vår vän Linnéa Nylund på sång. Nu jobbar vi flitigt för nästkommande släpp, och vi har valt att sätta musiken i huvudfokus.

Kontakt:

Nils Johansson