Publicerad: 2015-08-17

Ny poddradio om doktorandlivet

NYHET Hur är det egentligen att utbilda sig till forskare? Om det pratar Sara Kalucza, Moa Eriksson och deras gäster i doktorandpodden, som nu hunnit till fjärde avsnittet.

Sara Kalucza och Moa Eriksson är två doktorander vid Sociologiska institutionen som i våras kom på idén att starta en podd som bland annat ska ta upp frågor som rör doktorandyrket och livet runt omkring. Eftersom ingen annan startat tidigare, och de såg ett behov av att prata mer öppet om sådana frågor, startade de den helt enkelt själva. Och det tog bara en vecka från det att idén kläcktes tills första avsnittet spelats in.

De tror att podden kan vara intressant för andra doktorander, för studenter och för vem som helst som bara är nyfiken på yrket och akademien.
– Vi vill att det ska kännas som om man är med på vår kafferast och lyssnar på sånt som brukar diskuteras där, berättar Sara.

Sara och Moa blev anställda samtidigt vid institutionen, för ett drygt år sedan. De har precis skrivit klart sina första artiklar och fått dem accepterade för publikation. De är i början av sina avhandlingsarbeten, men har ändå hunnit känna på hur det är att jobba som doktorand.
– Vi är både intresserade av att få veta och att dela med oss av vad ett doktorandliv kan innebära, och med vår sociologiska bakgrund är vi intresserade av att veta hur det kan se ut på andra sidan bäcken hos de naturvetenskapliga doktoranderna. Därför kommer vi bjuda in en doktorand i kemi som nog har helt andra upplevelser än vad vi själva har, skrattar Sara.

– Vi har en avsnittsstruktur som vi försöker följa så gott det går. Ibland pratar vi för länge på någon punkt så att någon annan måste kortas eller klippas bort, men vi har en mall vi försöker gå efter, berättar Moa och beskriver några av punkterna som finns med på dagordningen, såsom “Nyheter ur ett sociologiskt perspektiv”, “Moas hashtag” och tipsen de delar med sig av under varje avsnitt.

Inspelningen görs i ett konferensrum med en vanlig enkel mikrofon. Sedan klipper Moa materialet och lägger på musik i programmet Garageband.
– Men det brukar inte bli så mycket efterarbete. Vi är bra på att samtala med varandra och det mesta har jag behållit som det är, säger Moa. Vi har ju ingen tidsbegränsning att förhålla oss till, så det kan vara kul att få höra hur vi resonerar fram och tillbaka kring ett ämne.

Sara Kalucza och Moa ErikssonInför programmen bestämmer de vilket ämne de ska diskutera, men sen pratar de inte mer om det innan det blir dags för inspelning.
– Vi vill att våra samtal ska låta som de gör när de uppstår för första gången på en kafferast, inte att vi behöver låtsas som det, säger Sara. Det ska kännas äkta. Och det blir det vid inspelningen.

Doktorandpodden har en egen hemsida, där avsnitten och extramaterial finns länkat. Det finns även en facebooksida, där det går att kommunicera direkt med Sara och Moa. De vill gärna att lyssnarna återkopplar med synpunkter och frågor.
– Vi fick en lyssnarfråga efter första avsnittet, säger Moa stolt. Och den besvarade vi i avsnitt två. Den handlade om hur man ska tänka vid en anställningsintervju. Det är jätteroligt att folk engagerar sig och ställer frågor. Vi hoppas på mer sånt!

Varken Sara eller Moa har tidigare erfarenhet av göra podd eller radio, fast det kan verka så. De funkar bra tillsammans och har kul ihop när de pratar. Mycket går på magkänsla och lust.
– Det här är jättekul, säger Sara. Och vi hoppas att vår podd kan vara till nytta för andra. Ibland kan man känna sig väldigt ensam som doktorand och då kanske vi kan vara ett stöd och sällskap, ifall man inte har någon att prata med på en kafferast.

Hittills har de spelat in fyra avsnitt som bland annat handlat om att vara ny på jobbet, ”Impostor Syndrome”, skrivkramp och om att doktorera i andra länder.
– Vi kommer att fortsätta så länge som det känns kul, säger Moa. Och som det känns nu kommer det nog inte att kännas annorlunda på ett bra tag framöver.

– Man vet aldrig hur länge det kommer hålla på eller hur många avsnitt det blir, berättar Sara. Men vi har många avsnittsidéer som ligger och väntar på att bli inspelade!

Doktorandpoddens (nya) hemsida: doktorandpodden.se

Doktorandpoddens facebooksida: www.facebook.com/doktorandpodden