Publicerad: 2018-03-29

Ny professor: Kary Främling en pionjär inom Internet of Things

NYHET Professor Kary Främling är en pionjär inom Internet of Things och skrev kanske den allra första forskningsartikeln år 2002 som beskriver ett fungerande Internet of Things-system.

Kary Främling, professor i data science med inriktning mot dataanalys och maskininlärning. Foto: Aalto Universitetet

Systemet grundade sig på distribuerade beslutsfattningsmodeller och så kallade intelligenta produkter. Intelligenta produkter är medvetna om sin omgivning och sig själva och kan fatta beslut på egen hand eller i samverkan med andra intelligenta produkter och system. Dessutom kan de förbättra sig själva med tiden genom att lära sig av sina erfarenheter.

Detta innebär till exempel att en självkörande bil kan lära sig att köra bättre under sin livstid, samt dela med sig av sina egna erfarenheter, samt utnyttja erfarenheter och lärdomar från andra bilar. En viktig del av forskningen är också hur dessa system kan förklara sina beslut och handlingar på ett sådant sätt som är så lättförståeligt för människor som möjligt.

Biografi

Kary Främling föddes 1965 i Borgå, Finland. Efter civilingenjörsexamen i datateknik från Tekniska Högskolan (Finland) år 1990 påbörjade han sin forskarutbildning vid Ecole des Mines de Saint-Etienne i Frankrike. Avhandlingen från 1996 behandlar maskininlärning för beslutsfattningsmodeller och förklaring av dessa. Han har sedan dess bland annat varit undervisande forskare vid Tekniska Högskolan (Finland) och professor vid Aalto Universitet (Finland) sedan 2013. Han har grundat företag och arbetat inom industrin i flera omgångar. Från 1 november 2017 är Kary Främling professor vid Umeå universitet.

Redaktör: Ingrid Söderbergh