Publicerad: 2018-11-16

Ny professor: Lärande system som kan förklara sina handlingar

NYHET ”Sakernas internet” – eller Internet of Things – handlar om intelligenta vardagsprodukter och system som är uppkopplade till internet. Kary Främling är pionjär på området och blev år 2002 en av de första att beskriva ett fungerande Internet of Things-system.

Systemet grundade sig på distribuerade beslutsfattningsmodeller och intelligenta produkter, exempelvis hushållsapparater och maskiner, som är medvetna om sin omgivning och sig själva och kan fatta beslut på egen hand eller i samverkan med andra intelligenta produkter och system. Produkterna kan dessutom förbättras på egen hand genom att lära sig av sina erfarenheter. Till exempel kan en självkörande bil lära sig att köra bättre, dela med sig av erfarenheter och utnyttja lärdomar från andra bilar.
En viktig del av Kary Främlings forskning är också hur dessa system kan förklara sina beslut och handlingar på ett så lättbegripligt sätt som möjligt för oss människor.

Biografi

Kary Främling föddes 1965 i Borgå, Finland. Efter en civilingenjörsexamen i datateknik vid Tekniska högskolan i Finland år 1990, påbörjade han sin doktorsavhandling vid École des Mines de Saint-Étienne i Frankrike. Hans avhandling från år 1996 handlar om maskininlärning för beslutsfattningsmodeller och förklaring av dessa. Kary Främling har varit undervisande forskare vid Tekniska högskolan, och är sedan 2013 professor vid Aalto-universitetet. Han har även arbetat inom industrin och grundat flera företag.