Publicerad: 2018-05-31

Ny professor: Thomas Hellström lär intelligenta robotar att agera och kommunicera

NYHET Thomas Hellström forskar huvudsakligen om samspelet mellan människa och robot. Tillsammans med andra forskare har han bland annat utvecklat metoder för att lära robotar att göra saker genom att härma människors beteende. Inlärningen kan göras på en låg nivå med signaler från sensorer och motorer, eller på en hög symbolisk och komplex nivå i form av exempelvis prägling.

Thomas Hellström, professor i datavetenskap med inriktning mot robotik sedan den 1 juli 2016. Foto: Kenji Claesson

I andra projekt arbetar Thomas Hellström med hur robotar talar och kommunicerar. Hur kan exempelvis servicerobotar förstå att människor som frågar hur mycket klockan är, kanske egentligen är hungriga? En annan aspekt av hans forskning rör de nya etiska problem som uppstår när robotar introduceras i samhället. Vem är till exempel ansvarig om en militärrobot begår ett krigsbrott, och hur ska en servicerobot inom äldrevården prioritera två brukare som behöver hjälp samtidigt?

I sin tidigare forskning har Thomas Hellström undersökt hur självkörande skogsmaskiner kan lära sig att följa spår i skogen med decimeterprecision. Han har även medverkat i ett flertal internationella projekt för utveckling av paprikaskördande robotar.

20 oktober 2018 installeras Thomas Hellström som professor i samband med Umeå universitets årshögtid.

Biografi:

Thomas Hellström föddes 1956 i Örnsköldsvik, och växte upp i Luleå och Örnsköldsvik. Han avlade kandidatexamen vid Umeå universitet 1980, och arbetade sedan vid rymdforskningsinstitutet EISCAT i Tromsö, och som entreprenör med mjuk- och hårdvaruutveckling. År 2001 disputerade han i datavetenskap vid Umeå universitet. Därefter startade han en egen forskargrupp i robotik, och har sedan dess koordinerat och medverkat i en rad nationella och internationella forskningsprojekt. Thomas Hellström har Erdős-Bacon-Sabbath-number 13.

Redaktör: Ingrid Söderbergh