Publicerad: 2011-06-10

Ny professor vid Handelshögskolan

NYHET Ralf Müller har blivit befordrad till professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan. Han är också VD för PM Concepts AB, ett konsultföretag som har kunder över halva världen.

Ralf Müllers forskning är inriktad på projekt-baserade organisationer, ledarskap i projekt och styrning av projekt. Senaste publikationer av professor Müller är:

Müller, R., Geraldi, J. & Turner, J. R. 2011. "Relationships between Leadership and Success in Different Types of Project Complexities". IEEE Transactions
on Engineering Management, doi: 10.1109/TEM.2011.2114350 (available online March 14, 2011).

Müller, Ralf (2011) ”Project Governance” In P. Morris, J.K. Pinto & J. Söderlund, The Oxford Handbook of Project Management. Oxford
University Press, pp 297-320.

Biedenbach, Thomas & Müller, Ralf (2011) “Paradigms in project management research: Examples from 15 years of IRNOP conferences”, International
Journal of Managing Projects in Business, 4(1): 82-104.

Professor Müller är författare av mer än 100 publikationer, t. ex. boken Project Governance publicerad 2009 som ingår i serien Gower Fundamentals of Project
Management.

Vid Handelshögskolan har professor Müller utvecklat och undervisat projektledningskurser på Master’s Program in Strategic Project Management och metodkurser for Handelshögskolans doktorandprogram. Professor Müller är också en uppskattad handledare.

Professor Müller är medlem i redaktionsråd för flera internationella akademiska tidskrifter. Under de senaste 2 åren har han fått ett antal priser, bl. a. 2011 och 2009 Emerald Publishing’s Best Reviewer Award, 2010 Emerald Outstanding Paper Award, 2010 Highly Commended Award Winner of the Emerald Literati Network Awards for Excellence, och 2009 Project Management Journal Best Paper of the Year Award.

Han är också en av grundarna av Project Management Institute's (PMI) Frankfurt och Munich Chapters. Ralf Müller har en doktorsexamen i Business Administration (DBA) från
Henley Management College / Brunel University, UK.