"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-06-04

Ny rapportserie om ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik

NYHET Nu lanseras rapportserien UMU Reports in STEM Education. Här kan du läsa om didaktisk forskning inom STEM-ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik.

–Med rapportserien vill vi nå dig som är lärare, skolledare eller är intresserad av ämnena. Serien innehåller texter om didaktisk forskning inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik. Rapportserien utgör ett komplement till forskningspublikationer, berättar Eva Knekta. Hon är prefekt vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik (NMD) som ger ut serien.

Först ut i serien: guide om matematikproblem

De första två numren i rapportserien innehåller en guide för lärare som vill hjälpa sina elever att reflektera över matematikproblem.

– Får man eleverna att resonera mer kring matte kommer de lättare ihåg vad de lärt sig. Då kan de använda kunskaperna i nya situationer. Du som är lärare behöver du inte lägga lika mycket tid på repetition, berättar Anna Ida Säfström, universitetslektor vid Umeå universitet och en av författarna.

Guiden beskriver vad lärande om och genom problemlösning innebär, vilka svårigheter elever kan möta när de löser problem, samt hur undervisning kan stödja elevers lärande. Guiden visar på vanliga problemlösningssvårigheter och förslag på återkoppling som stödjer elever att genom egna resonemang ta sig förbi svårigheterna. Guiden finns på svenska och engelska.

Lärarguiden har utvecklats av forskargruppen LICR.

–Guiden sammanfattar resultat nästan tio års forskning. Det började med mindre försök och utprovningar. Under åren 2019–2024 arbetade vi tillsammans med över femtio lärare i Hudiksvall, Umeå och Vännäs kommun. Vi testade och studerade olika sätt att stödja elever under problemlösning, från åk 1 till gymnasiet, berättar professor Johan Lithner, som är en av författarna av guiden. Övriga medförfattare är forskarna Catarina Andersson, Erika Boström, Carina Granberg, Torulf Palm, Björn Palmberg och Johan Sidenvall.

Arbetet skedde inom tre forsknings- och utvecklingsprojekt finansierade av Vetenskapsrådet, Skolforskningsinstitutet, den nationella ULF-verksamheten för praktiknära forskning, Lärarhögskolan vid Umeå universitet och de deltagande kommunerna. Resultaten från projekten rapporteras också i internationella forskningstidskrifter.

–Institutionens forskningsmiljöer UFM och UmSTER är starka gällande praktiknära forskning och forskningsresultat med hög relevans för lärare och andra skolverksamma. Rapportserien blir en viktig kanal för våra forskare att nå ut till praktiken med sina resultat. Andra är förstås också välkomna att skicka in bidrag, avslutar Eva Knekta.