Publicerad: 2015-12-02

Ny, rikt illustrerad bok om Sápmi

NYHET Flera forskare från Umeå universitet medverkar i en ny och rikt illustrerad bok om Sápmi. Boken är tänkt att vara den första i en trilogi och texterna är samlade av Kajsa Andersson.

Sápmi i ord och bild del 1 är en samling studier skrivna av forskare, författare och andra initierade, varav flera med samiska rötter. Sedan urminnes tider har samer levt i ett område som sträcker sig över fyra länder: Kolahalvön i Ryssland, nordligaste Finland, norra Norges kust- och inland och norra Sverige.

Antologin innehåller rikt illustrerade artiklar som behandlar bland annat historia och politik, resenärer, fotografer, konst, språk och traditioner. Texterna, som tilldrar sig i hela Sápmi, dryftar till allvarliga och aktuella frågor som rör ett urfolks rättigheter. Läsaren får en inblick i en minoritets kamp för sin existens och för sitt levnadssätt mot en majoritetsbefolknings intressen och syften.

Man får följa stigen till ofredade byar och fjällandskap som brännmärkts av "den vite mannens fotspår" men bjuds även på berättelser om människors fascination i möten med samisk kultur och Sápmis storslagna natur. En annan värld öppnar sig! Hur var det förr? Hur är det idag? Hur kan framtiden tänkas bli? Välkommen till Sápmi i ord och bild del 1 – där du, bland fjälltoppar och vida skogar, ännu kan få höra klangen från en renskälla.

Texter samlade av Kajsa Andersson.592 sidor.
Inbunden. Boken kan beställas genom Ájttes webbshop

Redaktör: Åsa Össbo