Publicerad: 2020-08-20

Ny studie om digital hemmaträning för äldre personer

NYHET Den dagliga fysiska aktiviteten minskar i takt med åldrande, detta blir än mer påtagligt då restriktioner som satts in för att bromsa smittspridningen av det nya coronaviruset och skydda de äldre också leder till att deras möjligheter att vara fysiskt aktiva och träna begränsas ytterligare. Forskare vid Umeå universitet har i en ny studie utvärderat digital hemmaträning för äldre personer.

Doktoranden Marcel Ballin, vid Enheten för geriatrik vid Umeå universitet samt vid Idrottshögskolans forskningsnätverk, och hans kollegor har publicerat en studie om fördelarna med digital hemmaträning för 70-åringar.

Studien, vid namn ’Web-based exercise versus supervised exercise for decreasing visceral adipose tissue in older adults with central obesity: a randomized controlled trial’, har publicerats I den vetenskapliga tidskriften BMC Geriatrics. Läs mer om studien.