Publicerad: 2015-02-23

Ny styrning av välfärden

NYHET Regeringen inleder nu arbetet med att utveckla förvaltningspolitiken och myndighetsstyrningen. En serie av regionala kunskapsseminarier om styrning av välfärden, genomförs av civilminister Ardalan Shekarabi under våren. Ett av dessa seminarier hålls den 3 mars 2015 vid Umeå universitet.

Seminariet Utvärdering och granskning i styrning av välfärden bortom New Public Management syftar till att ta del av kunskap, synpunkter och förslag i frågor från forskare och företrädare för fackförbund och arbetsgivare.

Några av de frågeställningar som lyfts är:

• vilka konsekvenser har dagens utvärdering och granskning för välfärdsverksamheternas praktik?
  • vilken roll har utvärdering i dagens styrningsmodeller i offentlig sektor?
  • vilken roll bör utvärdering ha i framtidens styrningsmodeller?

Medverkande vid kunskapsseminariet i Umeå är civilminister Ardalan Shekarabi, Jan-Eric Furubo, Riksrevisionen, tidigare huvudsekreterare i Styrutredningen, Anders Hanberger, professor vid Umeå Universitet, Sofia Larsen, ordförande i fackförbundet Jusek, Helena Linge, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund och Per Molander, generaldirektör vid Inspektionen för socialfärsäkringen.

Allmänheten, studenter och anställda är välkomna att delta!

Tid: 3 mars kl 10.30 - 12.30
Plats: Samhällsvetarhuset, Hörsal A

Kort intervju med Ardalan Shekarabi

Seminariet kommer att webbsändas av regeringskansliet.
Tidigare webbsända seminarier

Seminariet arrangeras av Centrum för utvärderingsforskning.
Kontaktperson Anders Hanberger

Redaktör: Maja Bonta