Publicerad: 2012-05-30

Ny tjänst lanserar Hjalmar Bergmans brev på nätet

NYHET Tanken är att litteraturälskare och forskare genom den nya distributionsformen på ett smidigt och innovativt sätt skall få tillgång till ett intresseväckande material.

Hjalmar Bergman
Inbjudan till lanseringen av den digitala publiceringen av Hjalmar Bergman. Korrespondenser 1900-1930

Tid: tisdag den 5 juni 2012 kl 14.00-16.00.
Plats: HUMlab, en trappa ned från Universitetsbiblioteket, Umeå Universitet

I dagarna publiceras delar av Hjalmar Bergmans korrespondens mellan 1900-1930 på nätet. Tanken är att litteraturälskare och forskare genom den nya distributionsformen på ett smidigt och innovativt sätt skall få tillgång till ett intresseväckande material, som speglar en särpräglad författares livsöde. På samma gång ger Bergmans brevväxling med vänner och kulturpersonligheter fördjupad inblick i den livs- och människosyn som präglar hans författarskap.

Genom ett stimulerande och konstruktivt samarbete med HUMlab, Umeå universitets mötesplats för humaniora, kultur och informationsteknik, har detta förverkligats.
Är Du intresserad att lite närmare granska på hur innovativa lösningarna genomförts är du välkommen till en kort presentation och möjlighet att prova på den digitala publiceringen.

Välkommen!

Marianne Ek, Sverker Ek, professor emeritus, institutionen för kultur- och medievetenskaper, Fredrik Palm, utvecklingssamordnare, HUMlab, Patrik Svensson, föreståndare, HUMlab

Redaktör: Per Melander