Publicerad: 2014-09-05

Ny utställning – Samisk traditionell läkekonst

NYHET "Samisk traditionell läkekonst" är en utställning som tagits fram av museologiprogrammets studenter med hjälp av CeSam. Den invigs måndag 22 september och finns att beskåda på Medicinhistoriska museet, Norrlands universitetssjukhus, NUS.

Under invigningen kommer Laila Spik, som har gedigen kunskap om samisk traditionell mat och medicin, att visa och berätta om denna läkekonst. Åsa Nilsson Lindgren, från kemiska instutionen, kommer att visa experiment med medicinalväxternas aktiva substanser. Utställningen blir en permanent del av Medicinhistoriska museet och under hösten kommer en seminarieserie att hållas med flera etablerade personer inom ämnesområdet.

Samtliga programpunkter äger rum på Medicinhistoriska Museet i Umeå, Norrlands universitetssjukhus, byggnad 9A

Utställningen är ett samarrangemang mellan Vaartoe – Centrum för Samisk forskning (CeSam), Västerbottens Medicinhistoriska Förening, Museologiprogrammet och Kemiska institutionen, Umeå universitet.

Med stöd från Sametingets Kulturnämnd, CeSam, Arcum och Västerbottens Medicinhistoriska Förening.

Föreläsning

13:00-13:30 Lecture on Sami Health (in English), Per Axelsson (CeSam).

Vernissage

14:00-14:30 Invigning av utställningen Samisk Traditionell Läkekonst.

14:30-17:30 Laila Spik, samisk kulturarbetare med gedigen kunskap inom traditionell läkekonst och kost, visar, berättar och låter oss smaka.

17:45-18:45 Åsa N:son Lindgren, kemist från Umeå universitet, demonstrerar hur aktiva substanser i samiska medicinalväxter kan isoleras.

Seminarieserie hösten 2014

1 Oktober, kl 13:30-15:00
Samisk traditionell kost och läkekonst, Greta Huuva, Sápmis matambassadör

19 November, kl 13:30-14:30