Publicerad: 2015-01-15

Ny utställning: "The Future is Dark"

NYHET På 100-årsdagen av Virginia Woolfs dagboksanteckning från 1915, "The future is dark and that is the best thing the future can be, I think." öppnar 13 konstnärer från Konsthögskolan vid Umeå universitet en utställning med samma namn.

Vernissage lördagen den 17 januari kl kl 12.00-18.00

I en tung dystopisk tid i början av första världskriget skrev Virginia Woolf i sin dagbok en hyllning till mörkret. Även om mörkret skrämmer de flesta är det en plats där möjligheter till kärlek finns. Där vyer smälts ihop, förtrollas, väcks och befrias.

Sagateatern, vars historia sitter i väggarna, står i total motsats till ett konventionellt utställningsrum med vita väggar och vi väljer att se potential i detta. Inspirerade av Woolfs text vill vi gå in i mörkret med öppna ögon.

Wolfs citat har individuellt tolkats i olika former. Allt från film, måleri, teckning, installation och objekt kommer att visas i hela lokalen.

I en på många sätt mörk tid där konst och kultur får stå tillbaka till förmån för ökade vinstintressen så väljer vi att ställa ut på Sagateatern.

Om ett halvt år måste Sagateatern flytta och vi är några av de kulturutövare som intar en byggnad som sedan 1953 huserat kultur i Umeå.

Utställningen kommer att hålla öppet 18/1 och 21-24/1 mellan kl 12.00-16.00

Corazon Belen, Chiara Bugatti, Elin Båve, Thomas Hansson, Ludvig Hellin, Hanna Una Holmquist, Josef Jägnefält, Myong-Hee Ki, Viktor Lindberg, Elin Tui Lund, Jennifer Myerscough, Jakob Westberg, Samuel Åhlman

I ledning av Florian Zeyfang, professor, Konsthögskolan vid Umeå universitet.

För vidare information kontakta:

hanna.holmquist@gmail.com, tel 0736212239

ludvighelin@gmail.com, tel 0736574606