Publicerad: 2009-04-02

Ny val-omgång i höst

NYHET Regeringen har idag beslutat om en ny antagningsomgång till det så kallade Val-projektet.Genom kompletterande kurser och validering av erfarenheter från läraryrket kan obehöriga lärare nå fram till en lärarexamen.

Val-projektet som startade 2007 syftar till att öka behörigheten bland landets lärare. Umeå universitet är ett av sju lärosäten som fått i uppdrag att bedöma och validera lärares tidigare erfarenheter och kompetenser och ta fram individuella studieprogram som ska leda fram till en lärarexamen.

- Det är glädjande att projektet fått en förlängning. Intresset från arbetsgivare, kommuner och lärare har varit väldigt stort, säger Torvald Wictorsson, nationell samordnare för val-projektet och utbildningsledare vid Umeå universitet.