Publicerad: 2010-11-11

Ny webbplats för kontakter mellan arbetsgivare och studenter

NYHET På fredag lanserar Umeå universitet en ny webbplats som underlätta för arbetsgivare och studenter att hitta varandra för olika typer av uppdrag – allt från examensarbeten, uppsatsuppdrag och praktikplatser till extrajobb.

Det finns redan drygt 300 uppdrag på den nya webbplatsen linkedstudent. Huvudsakligen är det projekt vid företag och offentliga arbetsgivare i de nordligaste länen.

En som sett fördelarna med att anlita studenter är Jonas Forsberg på företaget redQ. Han har låtit en student, i en C-uppsats, undersöka förutsättningar och lämpliga tillvägagångssätt för att starta ett kluster för hållbara företag i Umeåregionen.
– För redQ är det en framgångsfaktor att hålla nära kontakt med Umeå universitet. Jag tror att det är viktigt att skapa en organisationskultur som värdesätter ny kunskap. Då faller det sig naturligt att samarbeta med studenter, säger Jonas Forsberg.

Linkedstudent invigs med en enklare ceremoni i Lindellhallen, Samhällsvetarhuset, fredag 12 november klockan 12.00 till 12.30.

Vicerektor Anders Fällström invigningstalar. På plats är också representanter från företag och från Umeå Studentkår och Umeå naturvetar- och teknologkår som kan berätta mer om samarbetet.

Förutom examensarbeten ska arbetsgivare även kunna lägga in uppdrag som projektkurser, praktikplatser, jobberbjudanden, traineeplatser och arbetsplatsbesök på linkedstudent.

Umeå universitet har under många år arbetat med olika åtgärder för att öka studenternas kontakter med arbetslivet under utbildningen. Webbplatsen är en vidareutveckling av Examensjobb.nu, en tidigare sida för förmedling av examensarbeten och uppsatsuppdrag, som funnits sedan slutet av 1990-talet.

Projektansvarig för linkedstudent är Boel Elmroth, samordnare vid enheten för näringsliv och samhälle vid Umeå universitet. Hon ser den nya hemsidan som en möjlighet att stärka relationen mellan studenter och arbetsliv.

– Studenter behöver löpande arbetslivskontakter genom hela utbildningen. För företagen blir linkedstudent en möjlighet att ta del av studenternas kompetens genom olika samarbeten. Men minst lika viktigt är möjligheten att visa upp sig som intressanta framtida arbetsgivare för akademiker och ge studenterna en inblick i bredden och potentialen i regionens arbetsmarknad, förklarar Boel.

www.linkedstudent.umu.se

Kontakt:

Boel Elmroth, samordnare, enheten för näringsliv och samhälle
E-post: boel.elmroth@adm.umu.se Tel: 090-786 79 24
Mobil: 070-387 00 23