Publicerad: 2021-05-28

Ny webbplats stödjer arbetet med att utveckla studenternas VFU

NYHET Nu har Lärarhögskolan publicerat en ny webbplats för försöksverksamheten med övningsförskolor och övningsskolor. Webbplatsen stöttar arbetet med att utveckla lärarstudenternas verksamhetsförlagda utbildning (VFU).

Text: Marie Oskarsson

Sedan 2015 har Lärarhögskolan deltagit i en försöksverksamhet med övningsskolor och övningsförskolor. Syftet med verksamheten är att skolor, förskolor och universitetet tillsammans ska utveckla kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen. Nu finns en ny webbplats för försöksverksamheten.

– Jag hoppas att webbplatsen ska vägleda och inspirera alla som arbetar med VFU, inte bara de som ingår i försöksverksamheten, säger Petra Westling som är en av projektledarna för försöksverksamheten.

På hemsidan finns information hur försöksverksamheten är organiserad samt vad som ingår i verksamheten, till exempel mottagande av studenter, utvecklingsprojekt och utvärderingar.

Inom ramen för försöksverksamheten erbjuds omfattande kompetensutveckling för både handledare och studenter.

– På webben har vi samlat information om kurser, seminarier och andra träffar som arrangeras inom projektet, avslutar Petra Westling.

Frågor? Kontakta gärna:

Petra Westling