Publicerad: 2021-11-23

Nya Cancerfondsmiljoner till Umeå

NYHET Forskning vid Umeå universitet får totalt 21,7 miljoner kronor i Cancerfondens tilldelning hösten 2021.

Text: Ola Nilsson
  • Thomas Borén, Institutionen för medicinsk kemi och biofysik, får 1 600 000 kr till Vaccine in protection against gastric cancer.

• Sophia Harlid, Institutionen för strålningsvetenskaper, får 2 400 000 kr till The pregnancy exposome and premenopausal breast cancer risk - implications for future risk stratification and cancer prevention.

• Beatrice Melin, Institutionen för strålningsvetenskaper, får 5 250 000 kr till Understanding the etiology of glioma- an approach to novel therapies.

• Tufve Nyholm, Institutionen för strålningsvetenskaper, får 1 600 000 kr till Korrelation mellan bilder och histologi för förbättrad diagnosiskt och terapi av prostatacancer.

• Silvia Remeseiro, Umeå Center för Molekylär Medicin, får 2 400 000 kr till CRISPR targeting of key enhancers as a new therapeutic strategy in glioblastoma.

• Lena Svensson, Institutionen för molekylärbiologi, får 1 600 000 kr till Tumörcellens flykt från immunförsvaret genom hämning av integriners funktion.

• Pernilla Wikström, Institutionen för medicinsk biovetenskap, får 3 000 000 kr till Biological knowledge about metastasis heterogeneity provides possibilities for personalized therapy of metastatic prostate cancer.

• Bethany Van Guelpen, Institutionen för strålningsvetenskaper, får fellowship inom prevention med 50 procent i tre år.