Publicerad: 2017-05-09

Nya dekaner vid Umeå universitet

NYHET Den första 1 juli tillträder nya dekaner och prodekaner, de högsta akademiska cheferna för de fyra fakulteterna vid Umeå universitet. Universitetets rektor, Hans Adolfsson, har nu fattat de formella besluten om vilka personer som får de olika uppdragen.

Text: Mattias Grundström Mitz

– Valberedningarna vid fakulteterna har genomfört ett gediget arbete och tagit fram kandidater med hög kompetens, som dessutom är väl förankrade i sina respektive verksamheter. Jag känner flera av dem sedan tidigare och det ska bli väldigt roligt att få arbeta tillsammans med dem i sina nya roller på fakulteterna, säger Hans Adolfsson.

• Vid den Humanistiska fakulteten utses professor Åsa Karlsson-Sjögren till dekan och universitetslektor Torkel Molin till prodekan.

• Vid den Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten utses professor Mikael Elofsson till dekan och professor Sara Sjöstedt de Luna till prodekan.

Från vänster: Åsa Karlsson Sjögren, Torkel Molin, Mikael Elofsson och Sara Sjöstedt de Luna. Foto: Mattias Pettersson och Per Melander.

• Vid den Medicinska fakulteten utses professor Patrik Danielsson till dekan och professor Marie Bixo till prodekan.

• Vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten utses professor Ruth Mannelqvist till dekan och professor Gregory Neely till prodekan.

Från vänster: Patrik Danielson, Marie Bixo, Ruth Mannelqvist och Gregory Neely.
    Foto: Mattias Pettersson.

Nya dekaner, prodekaner och externa ledamöter tillsätts för perioden 1 juli 2017 till 30 juni 2021. Nuvarande mandatperiod för fakultetsnämndens ledamöter löper ut den 30 juni 2017.

Porträttbilder på dekaner och prodekaner

Vid frågor, kontakta gärna:

Daniel Andersson, akademisekreterare
E-post: daniel.l.andersson@umu.se