Publicerad: 2014-10-17

Nya forskningsmedel till flervetenskaplig studie om polisarbete och rättsstatliga krav

NYHET Forskare vid de juridiska och statsvetenskapliga institutionerna har beviljats nära 5,5 miljoner kronor från Riksbankens jubileumsfond till forskningsprojektet ”Polisarbetet – mellan effektivitet och rättsstatlighet”.

– Det är verkligen roligt och projektet ligger i tiden eftersom polisorganisationen blir en myndighet i januari 2015. Det är den största omorganisationen sedan polisväsendet förstatligades 1965, säger projektledare Lena Landström, vid juridiska institutionen.

Det är universitetslektorerna Lena Landström och Markus Naarttijärvi, vid juridiska institutionen, och Niklas Eklund, vid statsvetenskapliga institutionen, som samarbetar i den flervetenskapliga studien om juridik och politik.

Anslaget från Riksbankens jubileumsfond på 5 493 000 kronor fördelas under åren 2015-2018.

Läs mer om forskningsanslaget