Publicerad: 2022-02-15

Nya forskningsmedel till prostataforskning

NYHET Sex forskningsprojekt vid Umeå universitet om prostatacancer får sammanlagt drygt fyra miljoner kronor av Prostatacancerfonden 2022.

Text: Ola Nilsson
  • Anders Widmark, Institutionen för strålningsvetenskaper, onkologi, får 750 000 kronor till projektet Phase II study of HYPO-fractionated Radiotherapy (HYPO-RT-PC) of intermediate risk Localised Prostate Cancer.

• Andreas Josefsson, Institutionen för kirurgi och perioperativa vetenskaper, får 450 000 kronor till CYPENZA - A prospective cohort multi-center study of the effect of CYP3A4-induction by enzalutamide on therapeutic efficacy of corticosteroids.

• Maréne Landström, Institutionen för medicinsk biovetenskap, får 450 000 kronor till Targeting the oncogenic TGF-beta-TRAF6 signaling pathway – a novel cancer treatment strategy and drug development program.

• Marie Lundholm, Institutionen för medicinsk biovetenskap, 700 000 kronor till Immunprofilering: Nya biomarkörer eller terapeutiska mål för prostatacancer?

• Pernilla Wikström, Institutionen för medicinsk biovetenskap, 1 000 000 kronor till Betydelse av micro-RNA och DNA-metylering för utveckling av olika sorters metastaserande prostatacancer.

• Tufve Nyholm, Institutionen för Strålningsvetenskaper, 1 000 000 kronor till PAMP-PSMA, Acetate​, multiparametric MR, Prostate.