Publicerad: 2017-02-21

Nya forskningsrestaurangen invigd

NYHET Med ett hundratal gäster och celebra talare invigdes på tisdagen Umeås nya forskningsrestaurang som har Sveriges just nu tekniskt mest avancerade kök.

Carl Jan Granquist hyllade den akademiska utbildningens betydelse för måltidens kvalitet.
Foto: Ulrika Bergfors

– Gastronomin driver tillväxten i Europa och Sverige har världens bästa utgångspunkter för livsmedelsproduktion, sade Carl Jan Granquist i sitt hälsningsanförande, som var en varm hyllning till måltiden och kunnandet bakom måltiden.

Gastronomiprofilen Carl Jan Granquist, hedersdoktor vid Örebro universitet och drivande i Sveriges första restauranghögskola i Grythyttan, gjorde en bred exposé över måltidsvetenskapens utveckling sedan den första kokboken utkom 1474 och den akademiska utbildningens roll. Han berättade att Sverige idag är det land i världen som konsumerar mest äkta champagne per capita samtidigt som den totala alkoholkonsumtionen ändå sjunker, vilket visar att kvalitet och hälsa kan gå hand i hand.

Vicerektor Heidi Hansson kom i sitt hälsningsanförande med en glad nyhet. Genom samverkansavtal med Umeå kommun kommer Umeås gastronomistudenter att ges möjlighet att praktisera på femstjärniga hotell på Seychellerna.

Heidi Hansson, Magdalena Andersson och Roger Granberg.
Den högtidliga invigningen skedde genom att vicerektor Heidi Hansson, landshövding Magdalena Andersson och Roger Granberg från Akademiska hus mumsade i sig garanterat lokalproducerade invigningspraliner.
Foto: Ulrika Bergfors

Västerbottens landshövding Magdalena Andersson framhöll länets fantastiska gastronomiska förutsättningar och jämförde med sin småländska uppväxt. Småländska isterband och dillstuvad potatis är visserligen också gott, men inte i samma division som lokalproducerat norrländskt som under delar av året haft solljus nästan dygnet runt, konstaterade landshövdingen.

Den nya forskningsrestaurangen innebär att Umeå flyttar fram sina positioner som gastronomisk metropol i norr.

Sedan tidigare har man haft en mindre restaurang där gastronomistudenterna under några veckor per termin har öppnat för allmänheten. Den nya forskningsrestaurangen ligger i andra hörnet på samma våning i Lärarutbildningshuset på universitetsområdet. Servering för allmänheten kommer att fortsätta under vissa veckor under vår- och höstterminerna.

Bild på studenter vid Restauranghögskolan
Den nya forskningsrestaurangen har Sveriges just nu tekniskt mest avancerade kök.
Foto: Ulrika Bergfors

Den nya forskningsrestaurangen blir en milstolpe i Restauranghögskolans resa mot en större akademisk tyngd i verksamheten. Man har för närvarande två doktorander och håller på att inrätta en professur.

– Det praktiska arbetet i forskningsrestaurangen korsbefruktas i ständigt samspel med de teoretiska inslagen i utbildningen och skapar förutsättningar att arbeta normbrytande och nytänkande i förhållande till samhällsutmaningar, säger Restauranghögskolans föreståndare Ute Walter.

Tider för när forskningsrestaurangen är öppen för allmänheten kommer att finnas på webben under www.rh.umu.se/restaurang

Intervju med gästprofessor Gert Klötzke

Se också Västerbottens-Kurirens film från invigningen: Invigning med praliner