Publicerad: 2024-04-05

Nya idrottskurser 2024

NYHET I höst startar nya fristående idrottskurser vid Umeå universitet. Ansök senast 15 april och plugga idrott i höst.

Om du inte vill läsa ett helt utbildningsprogram kan du välja att läsa fristående kurser. Umeå universitet erbjuder flera olika fristående kurser inom idrottsområdet. En bland universitetets flera nya idrottskurser hösten 2024 är distanskursen ”Den analytiska tränaren: att använda vetenskap i idrottspraktiken 7,5 hp”.

Ökade krav på tränare

I modern idrott ökar kraven på tränare att effektivt kunna förstå, analysera och hantera data samt statistik. Institutionen för psykologi lanserar från och med hösten 2024 "Den analytiska tränaren: att använda vetenskap i idrottspraktiken", en metodkurs utvecklad specifikt för tränare som vill bli mer vetenskapliga i sin tränarpraktik.

Marius Sommer, vid institutionen för psykologi, utvecklar, leder och undervisar på kurser för Tränarprogrammet och Psykologprogrammet med inriktning mot idrott.

–Den analytiska tränaren är en unik utbildning som förbereder dig för framtiden och hjälper dig att ta bättre beslut i din tränarroll, baserat på ett mer analytiskt sätt. Du kommer i din tränarroll kunna använda vetenskapliga metoder för att optimera prestation och framgång, förklarar Marius Sommer.

Läs mer om Umeå universitets fristående kurser inom idrottsområdet här.