Publicerad: 2014-02-12

Nya lösningar för simuleringsbaserad utveckling

NYHET Den största potentialen för innovation finns i ett mycket tidigt skede av utveckling där nya idéer och koncept formas. Lösningar för ökad användning av simulering i dessa faser var temat för en workshop som hölls inom ramen för Simovate projektet på UMIT Research Lab den 23 januari.

30 forskare och ingenjörer från akademi och industri träffades på workshopen för utbyte av resultat i projekt Simovate som addresserar mjukvaror och arbetsmetoder för utvecklingsarbete i fordon, maskin- och processindustrin.

Presentationer blandades med demonstrationer och affischsessioner som visar nya lösningar för sammankoppling av olika simuleringsverktyg i realtidssimulatorer av komplexa mekaniska system med operatören i loopen. Användning av simulering i ett antal utvecklingsprojekt presenterades , inbegripet design och kontroll av gruvfordon, lastbilar, skogsmaskiner och anläggningar för järnmalmpellets. Ytterligare resultat inkluderar att distribuera programvaran via webben, hierarkisk modellering och att utveckla lättanvända verktyg och gränssnitt för användare som i första hand inte är experter på beräkningsmetoder.

Se en video som illustrerar den utmaning som behandlas av Simovatekonsortiet

Projektet är ett etapp-2 projekt inom VINNOVAs program Utmaningsdriven Innovation ('Utmaningsdriven innovations kör från 2012-09 till 2014-09.')

Deltagande organisationer, förutom UMIT Research Lab vid Umeå universitet, är Algoryx Simulation, Atlas Copco, Enmesh, Linköpings universitet ( PELAB ), LKAB , Modelon  Optimation, Oryx Simulations, SKF, Skogforsk, Svea Teknik, Volvo Construction Equipment, Volvo Lastvagnar

Projektweb