Publicerad: 2006-03-10

Nya matlektorer vid Restauranghögskolan i Umeå

NYHET Fyra av landets mest framstående kockar och matinspiratörer har utsetts till adjungerade lektorer vid Restauranghögskolan, Umeå universitet. Det är Ella Nilsson, Magnus Ek, Magnus Johansson och Magnus Lindström som ska undervisa studenterna på olika kurser.

De nya lektorerna har under flera år medverkat som lärare vid Restauranghögskolan i Umeå, och har nu bedömts vara tillräckligt kvalificerade att adjungeras som lektorer. Det innebär att de knyts närmare Restauranghögskolans verksamhet och på så sätt ytterligare kommer att bidra till att utveckla högskolans kurser.

– Deras insatser är av mycket stor betydelse för vår undervisning, menar Gert Klötzke, adjungerad professor i gastronomi vid Restauranghögskolan. Kombinationen av våra fasta lärare och gästande lärare med olika specialiteter inom gastronomiområdet innebär att vi kan erbjuda en undervisning i köket som håller högsta kvalitet vad avser såväl bredd som djup.

Ella Nilsson är VD för Svensk Köttinformation och välkänd matinspiratör med rötter i Västerbotten. Hon undervisar bland annat på kursen ”Norrländsk matkultur i teori och praktik”.

Magnus Ek, kock som sedan 1994 driver den framgångsrika restaurangen Oaxen Skärgårdskrog i Stockholms skärgård. Magnus Ek har varit medlem av svenska kocklandslaget, och har bland annat två OS-guld på sin meritlista. Han undervisar på kurser i kreativ matlagning.

Magnus Johansson, konditor som bland annat har varit chefskonditor på Operakällaren. Numera är han egen företagare och driver konditoriet Dalpojken i Stockholm. Även Magnus Johansson har ett förflutet inom svenska kocklandslaget med ett OS-guld i samlingarna. Han undervisar inom området desserter och bakning på flera av Restauranghögskolans kurser.

Magnus Lindström, Årets kock 2003. Han är delägare i Swedish Taste Food and Wine, samt Hills Restaurant/Hills Golf Club. Magnus Lindström är dubbel OS-guldmedaljör i matlagning, och han undervisar på kurser i kreativ matlagning.

Restauranghögskolans kurser vänder sig till såväl programstudenter som yrkesverksamma inom mat- och livsmedelsområdet. Dessutom ges en kurs som riktar sig till utländska studenter inom ramen för ett utbyte med restaurangskolor i Italien, Frankrike och Kroatien.

För mer information om Restauranghögskolan vid Umeå universitet, se: www.rh.umu.se

För ytterligare information, kontakta:
Gert Klötzke, adjungerad professor, Restauranghögskolan, Umeå universitet, tel: 070-560 1952 eller Lars Lövgren, föreståndare, Restauranghögskolan, Umeå universitet, tel: 090-786 68 46, 070-372 5776

Redaktör: Camilla Nilsson