Publicerad: 2017-04-26

Nya MIT-place skapar mötesplats för forskare, studenter och näringsliv

NYHET Fredag den 28 april smygstartar invigningen av fokusmiljön MIT-place med en robottävling anordnad av studenterna vid Teknisk Fysik. Invigningsprogrammet fortsätter den 2 och 3 maj med invigningstal av rektor Hans Adolfsson, och inspirerande föreläsningar från institutioner i MIT-huset.

Miljön har ett fokus på matematik, statistik och IT, områden som förenar de flesta utbildningar och forskningsinriktningar som finns i huset, och samtidigt vara en arena för möten mellan utbildning, forskning och näringsliv.

- MIT-place blir en samlingsplats för hela huset där studenter, forskare och andra intresserade kan träffas och delta i gemensamma aktiviteter, säger Mats Johansson, facilitator för MIT-place.

En blandning av högteknologiska lösningar och en flexibel möblering är en del av förutsättningen för att MIT-place ska fungera som en bra mötesplats. Miljön kommer användas som studentyta mellan arrangemang, och kan snabbt förvandlas till en eventyta med scen, föreläsningsyta eller för utställningar eller andra samarbetsevenemang med näringslivet.

Att studenterna ser möjligheter med ytan står redan klart, och som en del av invigningsprogrammet arrangerar studenter vid Teknisk Fysik sin årliga robottävling i MIT-place den 28 april.

- Vi hade över fyrahundra i publiken under robottävlingen förra året och hoppas på minst lika många under årets tävling, säger Ellinor Klintåker, projektledare för robottävlingen.

Målet med tävlingen är  att studenterna ska ha roligt och samtidigt lära sig bygga robust teknik och hitta smarta lösningar på problem som ibland verkar omöjliga.

Program för invigningsdagarna

Fredag 28 april13.00 Robottävling, arrangeras av studenter vid Teknisk fysik.
Livesändning
Tisdag 2 maj10.00 Inspirationsföreläsningar från institutionerna i MIT-huset11.30 Creative environments for research and education that engage society,Sofia Seifarth, VD, Visualiseringscentrum, Norrköping.13.00 Rektor Hans Adolfsson inviger MIT-place13.15 Emerging Technologies – Past, Present and Future Introduction by professor Lars-Erik Janlert. Paneldiskussion: Dialogues with Interactive Intelligent Systems: an Example of Multi-Professional Research14.15 Emerging research in MIT that are bridging research groups, faculties and societal organisations: Plan for enriching the new envirionment
15.15 Mingel

Onsdag 3 maj
Doktorandernas dag

Om MIT-place
Umeå universitet vill främja olika typer av kreativa lärmiljöer och fokusmiljöer. 2014 beslutade man om utvecklandet av en fokusmiljö i MIT-huset som ska fokusera på matematik och IT, områden som förenar de flesta utbildningar och forskningsinriktningar i huset.

MIT-place är strategiskt placerad vid huvudentrén i MIT-huset så att besökare redan när de kommer in i huset får en idé om husets alla verksamheter, forskning och projekt.

Om Robottävlingen
Robottävlingen arrangeras av studenter, med stöd av programledningen, vid Teknisk fysik, Umeå universitet. Tävlingen startar normalt i december då lagen får instruktionerna för den första deltävlingen som finns till eftersom vi bara vill ha åtta lag med i finalen som går i april. Lagen som tävlar kommer från många olika program och skolor.

För mer information, kontakta gärna:

Mats Johansson, facilitator för fokusmiljön MIT-placeTelefon: 090-786 62 89
E-post: mats.v.johansson@umu.se