Publicerad: 2023-05-22

Nya regler för salstentamen – anmäl dig alltid till tentan i tid!

NYHET Den 28 augusti börjar nya regler för salstentamen att gälla. Den viktigaste förändringen för dig som är student är att möjligheten att skriva tentamen oanmäld tas bort helt. Du måste därför alltid anmäla dig i tid för att få skriva.

Anmälan kommer samtidigt flytta från studentwebben (eller det system din institution tidigare använt) till systemet Ladok för studenter. Det här innebär också att du inte längre kommer få en notis i studentwebben om att det finns en tenta att anmäla sig till. Du behöver i stället logga in i Ladok för studenter för att se om anmälan har öppnat.

En annan förändring från 28 augusti är att du som ska skriva en digital salstentamen i Inspera och behöver en lånedator bokar den via en gemensam länk i stället för via din institution. Länken kommer finnas på studentwebben när höstterminen startar.

De nya reglerna i sin helhet kan du hitta här: Regel för salstentamen