Publicerad: 2010-11-02

Nya resultat om befolkningsutveckling

NYHET Om den förväntade livslängden fortsätter att utvecklas på samma sätt som idag, kommer de flesta barn som föds efter år 2000 i Frankrike, Tyskland, Italien, USA och andra länder som har lång livslängd, att bli 100 år gamla. Det menar demografen James Vaupel i en mycket uppmärksammad artikel (”Ageing populations: the challenges ahead”) i The Lancet, 2009. I veckan föreläser Vaupel om sina resultat vid Umeå universitet.

James Vaupel är föreståndare och grundare för The Max Planck Institute for Demographic Research i Rostock, Tyskland. Han är en av världens ledande forskare inom demografi och hans resultat, trots att de ofta har skapat mycket debatt, har förändrat synen på hur utvecklingen för en allt äldre befolkning i världen kommer att se ut.

James Vaupel besöker besöker forskningsprogrammet ALC (Ageing and Living Conditions) vid Umeå universitet, och håller ett öppet seminarium torsdag 4 november.
Titel: ”The demography of human aging: Some remarkable new results”
Tid och plats: 13.15 i bt105 i Beteendevetarhuset.

Redaktör: Elin Andersson