Publicerad: 2005-06-09

Nya tekniker för fotosyntesforskning presenteras i Umeå

NYHET I veckan besöker unga forskare från Europas ledande laboratorier Umeå universitet för att ta del av världsledande forskning om fotosyntesen. Värdar för arrangemanget är Umeå Plant Science Centre och kemiska institutionens biokemiska avdelning.

Den 8–12 juni anordnar Umeå universitet en kurs för EU-nätverket INTRO2. Nio ledande europeiska laboratorier från Holland, Sverige, Tyskland, Frankrike, Ungern och Italien deltar i nätverket för att utbilda europeiska forskare att utföra världsledande forskning inom fotosyntesområdet.

Under fem dagar ska 16 doktorander och postdoktorer från 13 olika länder lära sig det senaste forskningsmetoderna av sina svenska kollegor professor Stefan Jansson och professor Wolfgang Schröder.

Kursen är helt inriktad på de nya så kallade -omik teknikerna: genomik, proteomik, transkriptomik och metabolomik. Teknikerna finns tillgängliga vid Umeå universitet genom centrumbildningen Umeå Plant Science Centre. Med dessa tekniker är det möjligt att studera alla gener, proteiner och metaboliter i en cell på en gång. På så sätt kan forskarna få en helhetsbild av hur fotosyntesen fungerar hos växter. Fokus ligger på hur ljuset fångas så effektivt som möjligt och hur syrgas produceras.

På söndag, direkt efter kursen, anländer de övriga forskarna som deltar i nätverket och samtliga 47 forskare beger sig då till Kronlund, Vindeln, för att i tre dagar ha seminarier och projektdiskussioner. Därefter följer en workshop som hålls i Umeå. Det blir med andra ord en mycket intensiv vecka för de deltagande unga forskarna.

INTRO2 är en förkortning av Interdiciplinary Network for Training and Research on Photosystem 2. Nätverket finansieras av EU och har en budget på 2,1 miljoner Euro under tre år.

Plats: Umeå Plant Science Centre, Umeå universitet
Datum: 8–12 juni