Publicerad: 2022-09-27

Nyfiken på utvecklingen av poddar?

NYHET I senaste avsnittet av podcasten Mediespanarna samtalar Erik Lindenius och Jesper Enbom, båda vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet, utifrån artikeln "Podcasting Is Just Radio Now", som handlar om podcastens historia och funktion i samhället.

Text: Per Melander

Podcasten Serial är en av få blockbusterpoddarna i världen. Jesper Enbom och Erik Lindenius diskuterar i senaste avsnittet av sin egen podcast om bristen på stora lägerelds-poddar är ett problem eller snarare en av tjusningarna med poddformatet.

Hör avsnitt 554 "Blockbusterpodden" på mediespanarna.se
Läs mer på Mediespanarnas FB-sida

Om Mediespanarna

Sedan 31 augusti 2011 har podcasten Mediespanarna avhandlat frågor som berör medier och kultur.

Mer än 500 avsnitt och över 100 gäster senare har innehållet i podden berört så skilda ämnen som desinformation, mindfulness, Sara Lidman, Lennart Hyland, tv-spel, The Pirate Bay, Bamse, fascism, och självskada.

Många av gästerna är forskare. Bland ämnesinriktningarna återfinns bland annat medie- och kommunikationsvetenskap, etnologi, litteraturvetenskap, sociologi, nordiska språk, idéhistoria, matematik och psykologi.

Ett urval av programmets övriga gäster:

Kent Wisti, Underbara Clara, Jonas Sjöstedt, Bengt Strömbro, Aron Flam, Martin Soneby, Petter Bristav, David Sundin, Maria-Pia Boëthius, Johannes Klenell, Jack Werner, Åsa Linderborg och Erik Niva.