Publicerad: 2013-04-08

Nytt e-postsystem och andra förändringar kring Portalen

NYHET De närmaste månaderna genomförs en del förändringar när det gäller IT-tjänster för studenter. Först ut, i mitten av april, är tillgången till programvaror som ger stöd för dig med läs- och skrivsvårigheter.

En ny version av Portalen, byte av e-postsystem för student-e-posten och att SkyDrive försvinner är andra kommande förändringar. Här beskrivs förändringarna i korthet. Mer information om respektive tjänst kommer senare under våren.

Programvaror för dig med läs- och skrivsvårigheter eller synnedsättning – kommer runt 18/4

Universitetet erbjuder studenter programvaror som kan ge stöd för dig med läs- och skrivsvårigheter eller synnedsättning. Det handlar om rättstavningsprogram, talsyntesprogram och ordböcker. Programmen är endast till för studenter och anställda vid Umeå universitet, så du behöver inloggningsuppgifter för att kunna ladda hem dem. Du når programmen via Portalen.

Nytt utseende på Portalen – kommer runt 29/5

En ny version av Portalen kommer under våren. För dig som användare kommer det att märkas genom att Portalen får ett nytt utseende. Navigeringen i Portalen blir likadan som idag.

Byte av e-postsystem för student-e-posten (idag Live@edu) – kommer runt 8/6

Microsoft uppgraderar Live@edu som idag används för student-e-posten, till Office 365. Alla mejl som du har i Live@edu kommer att följa med automatiskt till den nya tjänsten.

VIKTIGT – för dig som använder SkyDrive

När e-postkontot har flyttats från Live@edu till Office 365 kommer du inte att kunna nå SkyDrive eller filer du har lagrat där!

SkyDrive kommer att avvecklas i samband med övergången till Office 365. Om du har filer lagrade i SkyDrive (som du idag kan nå via ditt Live@edu-konto), se till att flytta dessa till annan plats senast 1 juni 2013. Som student har du tillgång till 5 GB lagringsutrymme i GoogleApps (logga in med din CAS-identitet).http://start.gapps.umu.se/

Redaktör: Annica Höglund