Publicerad: 2012-03-22

Nytt frimärke med Sune Jonsson-foto

NYHET Sune Jonssons (1930-2009) fotokonst och författarskap uppmärksammades 2001 av Umeå universitet när han utsågs till hedersdoktor vid humanistiska fakulteten.

Det nya frimärket avbildar ett fotografi från 1957 av västerbottningen Johan Engman och finns med i Sune Jonssons bok "Drömmen i det blå huset". Den 25 mars presenteras frimärket tillsammans med fem andra fotografers bilder på Moderna Museet i Stockholm.

I ett pressmeddelande från Posten säger frimärkschef Britt-Inger Hahne: - Fotokonst har blivit en konstform i tiden. Det gör det självklart att uppmärksamma några av våra framstående svenska fotografer som haft stora internationella framgångar. En stor del av Sune Jonssons arbete utfördes vid Västerbottens museum i Umeå, där hans fotonegativ och fältmaterial numera finns bevarat. Museet har dessutom hans privata arkiv, hans kamerautrustning, hans privata fotobibliotek med mera.
Läs mer på sajten "Sällskapet Sune Jonssons vänner"

Redaktör: Per Melander