Publicerad: 2010-09-23

Nytt nummer av Arkeologi i norr

NYHET Ett nytt och fullmatat nummer i skriftserien Arkeologi i norr har just kommit från tryckeriet. Volymens tyngdpunkt ligger på de första tusen åren e. Kr., men bland de nio artiklarna finns också sådana som handlar om sten- och bronsålder. Redaktör för skriften är Per Ramqvist, institutionen för idé- och samhällsstudier.

Thomas Larsson skriver i sin artikel om människan och älgen vid kallkällan Bastuloken i Västernorrland. Stenåldersboplatsen vid Bastuloken är ett av de mest intressanta fornlämningskomplex som är kända från den tiden. Artikeln handlar också om hur man kan följa älgens genetiska förändringar från stenåldern till idag, och om GPS-studier av nutida älgars vandringar och eventuella samband med fornlämningar.

Bland de andra artiklarna kan man bland annat läsa om rösegravar och vendeltida järnkittelgravar, vikingatida skrifttraditioner, Överhogdalsbonaden, medeltida ortnamn i bottenvikens kusttrakter och en gåtfull fornläning i jämtlandsfjällen. Låter det intressant?Beställ skriften här

Arkeologi i norr nr 12 – Innehåll

Per H. Ramqvist   Förord

Thomas B. Larsson
Människan och älgen vid Bastuloken.
En delundersökt boplatsvall från neolitikum i Västernorrland

Ola George
Rösegravar och näringsfång i ny belysning

Ove Hemmendorff
Långsiktigt hållbara lokaliseringar. Makt, kult och platskontinuitet på Frösön

Marta Lindeberg
Gravar med järnkittlar i Medelpad och Hälsningland.
Högom och de vendeltida järnkittelgravarna

Magnus Källström
Runorna norr om Ödmården.
Om vikingatida skrifttraditioner och missionsbiskopen som blev norrlänning

Staffan Mjönäs
Det uppochnedvända trädet.
Vikingar och samer i Överhogdalsbonad III