Publicerad: 2008-04-11

Nytt program vid Umeå universitet ger klimatkoll

NYHET Hur och varför förändras klimatet och på vilket sätt påverkar det människor, djur och natur? De här frågorna uppmärksammas i det treåriga programmet Biologi och geovetenskap som Umeå universitet startar i höst.

En ökad kompetens inom klimatområdet blir allt viktigare i dagens samhälle och kunskapen behövs i allt fler sektorer. Biologer och geovetare kan till exempel arbeta som experter när det gäller naturresurser och miljö. Det kan handla om att undersöka arter som försvinner från vår jord eller hur klimatet förändras med katastrofala följder eller att sanera förorenad mark.
– Den kunskap som studenterna får på programmet ger dem möjlighet att göra skillnad. Eftersom klimatförändringar är globala finns det också en intressant arbetsmarknad utomlands, säger Tom Korsman, utbildningsansvarig på Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.

Under hela utbildningen får studenterna professionell karriärrådgivning för att öka möjligheterna till jobb efter examen. Programmet kombinerar undervisning i baskunskaper inom biologi och geovetenskap med klimatrelaterade frågeställningar inom dessa områden.
– Vi tycker att vi har hittat receptet för ett nytt program för en ny tid, säger Tom Korsman. Vi har i vår utformning av det nya programmet anpassat utbildningen till arbetsmarknadens krav samtidigt som vi behåller en tydlig orientering mot naturvetenskapliga grundfrågor.

Utbildningen har även en tydlig koppling till Umeå universitets starka forskningsområde ”Ekosystem i förändring”.

Mer information finns på: www.emg.umu.se

Kontaktpersoner: Tom Korsman (bitr. prefekt), 070-2124962
Bent Christensen (programansvarig) 070-6458904