Publicerad: 2017-04-20

Ökat antal sökande till Umeå universitet

NYHET Drygt 367 000 personer sökte till svenska universitet och högskolor hösten 2017, enligt statistik från Universitets- och högskolerådet, UHR. Det är en minskning med 2 procent jämfört med hösten 2016. Umeå universitet är ett av sju lärosäten som går mot strömmen och har ett ökat antal sökande.

– Umeå universitet har tidigare följt den nationella trenden och haft två år av minskat antal sökande. Att antalet sökande nu ökar med 4 procent känns därför väldigt positivt. Det innebär också att Umeå universitet är landets tredje största lärosäte när det gäller antalet anmälningar till höstens utbildningar, säger Heidi Hansson, vicerektor med ansvar för utbildning vid Umeå universitet.

Trenden i landet är att söktrycket minskar, men det gäller alltså inte Umeå universitet. Minskningen i landet är två procent jämfört med året före, samtidigt som Umeå universitet ökar med fyra procent, vilket motsvarar 2 617 anmälningar. Andra lärosäten som också trotsar trenden är Konstfack, Karlstads universitet, Högskolan i Kristianstad, Sophiahemmet Högskola, Linnéuniversitetet och Stockholms universitet.

De populäraste utbildningarna vid Umeå universitet är Läkarprogrammet med 4 523 sökande, Juristprogrammet med 3 635 sökande, samt Psykologprogrammet med 2 644 sökande. På fjärde plats kommer kursen Ledarskap och ledarskapsutveckling A med 2 536 sökande.

I riket ökar antalet förstahandssökande på nio lärosäten, varav ett är Umeå universitet, som hamnar på en fjärdeplats efter Konstfack, Sophiahemmet, och Försvarshögskolan i Stockholm.

För mer information, kontakta gärna:Heidi Hansson, vicerektor med ansvar för utbildning vid Umeå universitetTelefon: 073-034 81 04
E-post: heidi.hansson@umu.se

Redaktör: Mattias Grundström Mitz