Publicerad: 2015-09-22

Ökat intresse för högskoleprovet

NYHET 1904 personer har anmält sig för att skriva högskoleprovet i Umeå den 24 oktober – en ökning med 44 sedan förra hösten. I hela landet har 70 534 personer anmält sig till höstens prov.

Antalet anmälningar har ökat stadigt sedan 2012, och är nu tillbaka på samma nivåer som i slutet av 1990-talet.
– Att så många vill göra högskoleprovet beror sannolikt på att fler och fler inser att man då kan vara med och konkurrera i ytterligare en urvalsgrupp, säger avdelningschef Tuula Kuosmanen på UHR.

UHR:s statistik visar att 80 procent av de som har anmält sig är 24 år eller yngre. Födda 1997 är den enskilt största årgången med 15 890 anmälda.

Läs hela pressmeddelandet på UHR:s webbplats

Högskoleprovet konstrueras (i huvudsak) vid Umeå universitet

Det blir i höst nionde gången högskoleprovet genomförs i sina form, som tagits fram av Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Läs mer om högskoleprovet, och kolla in gamla prov

Redaktör: Michael Nordvall