Publicerad: 2022-08-22

Ökat intresse för internationella kurser och masterutbildningar vid Umeå universitet

NYHET Allt fler är intresserade av att studera internationella kurser på grundnivå vid Umeå universitet. För vårterminen 2023 har antalet anmälningar mer än fördubblats jämfört med förra våren.

Text: Josefin Laestadius

I dagarna presenterade Universitets- och högskolerådet, UHR, ny antagningsstatistik som visar att antalet anmälningar till internationella kurser på grundnivå vid Umeå universitet har ökat med 107 procent på ett år. Från 2022 till 2023 har antalet anmälningar till vårterminen ökat från 630 till 1 305.

–  Det är glädjande siffror för oss på Umeå universitet. Vi arbetar kontinuerligt med att bli ett attraktivt lärosäte för internationella studenter genom att ha ett gott mottagande. Vi vill bidra till kunskapsspridning globalt samtidigt som vi ser ett stort värde av det internationella kulturutbytet, säger Heidi Hansson, vicerektor och särskilt ansvarig för utbildningsfrågor vid Umeå universitet.

Internationalisering och breddade perspektiv

Umeå universitet ligger i topp bland de sex universitet och högskolor som fått fler anmälningar till sina internationella kurser på grundnivå för vårterminen 2023 jämfört med förra våren. (Det totala antalet anmälningar överstiger antalet sökande eftersom det går att söka mer än en utbildning.)

Intresset har ökat även för internationella masterutbildningar vid Umeå universitet, från 423 anmälningar för vårterminen 2022 till 571 för vårterminen 2023, en ökning med 35,0 procent.

– De internationella studenterna ger oss möjlighet att bedriva internationalisering också på hemmaplan och bredda perspektiven i våra utbildningar, säger Heidi Hansson.

Nationella siffror

Totalt i landet har 5 573 personer anmält sig till vårens internationella kurser och program på grundnivå, en ökning med 1 863 personer jämfört med vårterminen 2022. Samtidigt vill 3 485 personer delta i vårens internationella masterutbildningar, vilket är 996 fler jämfört med förra våren.

Den 6 oktober får de som sökt internationella kurser och program på grundnivå sina antagningsbesked. De som sökt masterutbildningar får besked den 20 oktober.

Läs mer hos Universitets- och högskolerådet.

För mer information

Heidi Hansson