Publicerad: 2023-10-30

Ökat intresse för Öppet hus på Umeå universitet

NYHET Över 3700 personer från hela norra Sverige har anmält sig för att delta under Öppet hus den 8 november på Umeå universitet. Det är en ökning från förra årets rekordantal. – Öppet hus är som en enda stor buffé med allt vad det innebär att vara student, säger Sofia Wiesler, projektledare för Öppet hus.

Över 130 presentationer av program och kurser, information om distansstudier och utbytesstudier, prova-på-aktiviteter, studentlivsmässa, bokbord, möten med nuvarande studenter och studievägledare och mycket mer kommer att erbjudas då Umeå universitet bjuder in till Öppet hus.

Öppet hus riktar sig till alla som är intresserad av högre utbildning. Bland dem som anmält sig finns såväl gymnasieskolor som vuxenutbildningar från Sveriges fyra nordligaste län. Över 3700 personer är anmälda hittills, vilket är 200 fler än fjolårets toppnotering.

– Det är väldigt roligt att det finns ett stort intresse för högre utbildning och att Umeå universitet lockar rekordmånga besökare till Öppet hus, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Studentrum byggs upp

För många blivande studenter är bostad en viktig fråga. Därför byggs ett studentrum i verklig storlek upp i Lindellhallen, där såväl studentkårer som det kommunala bostadsbolaget Bostaden finns representerade för att svara på frågor om hur man får tag i bostad och vilka olika boendealternativ som finns.

Nytt för i år är att större delen av universitetets lokaler visas upp då aktiviteterna under dagen pågår i fler hus än tidigare.

– Det gör vi för att utbildningarna ska ha möjlighet att visa de lokaler och studiemiljöer där de normalt håller till, och för att öka möjligheten att ta emot så många besökare som möjligt, säger projektledaren Sofia Wiesler.

Guidade turer

En annan nyhet är att besökarna erbjuds guidade turer till Konstnärligt campus, Iksu och grannuniversitetet Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

Även medföljande studievägledare och annan personal kommer att erbjudas kompetensutveckling under en lunchträff med universitetets utbildningsledare.

– Öppet hus är ett ypperligt tillfälle för att få känsla för vad det är att plugga, vad Umeå universitet har att erbjuda och att ställa alla de frågor som man har, säger Sofia Wiesler.

Kolla gärna in det nya upplägget för programmet där man kan hjärtmarkera och spara sina favoriter.

Fakta om Öppet hus 2023

Öppet hus arrangeras 8 november 2023, klockan 9.30-15.00

Över 3700 personer är anmälda. Även oanmälda besökare är välkomna.

Över 130 olika föreläsningar om program och kurser arrangeras.

Besökarna kommer från dessa orter: Umeå Lycksele, Storuman, Vilhelmina, Skellefteå, Arvidsjaur, Kramfors, Piteå, Luleå, Älvsbyn, Kalix, Sollefteå, Östersund, Härnösand, Sundsvall och Örnsköldsvik.