Publicerad: 2016-05-27

Ökat intresse för uppdragsutbildning

NYHET Sedan den nya handläggningsordningen för uppdragsutbildning vid Umeå universitet fastställdes i november 2015 har många bollar sats i rullning. Ett universitetsgemensamt nätverk för uppdragsutbildning ska starta upp till hösten för att samla de som arbetar med frågan.

— Syftet med nätverket är att diskutera Umeå universitets kursutbud och informera om nyheter, regler, ekonomi och även utbyta institutionernas erfarenheter av uppdragsutbildning. Alla som jobbar med eller är intresserade av uppdragsutbildning är välkomna att anmäla sig till nätverket säger Kerstin Reinholdsson, projektsamordnare vid Enheten för externa relationer.

Nätverksträffarna kommer att genomföras 2 gånger per år och den första träffen är redan bokad. Den 11 oktober är det fokus på kursutbudet.

Viktigt: anmäl dig till nätverket så får du inbjudningar till nätverksträffarna!

— Vi ska fundera på vilka kurser och program som skulle kunna erbjuda som uppdragsutbildning. En utbudsstyrd kurswebb diskuteras i detta nu och den behöver vi fylla med attraktiva utbildningar, säger Kerstin. Den nya handläggningsordningen har stort fokus på möjligheterna med uppdragsutbildning. Den innehåller också processbeskrivningar som ska underlätta det praktiska arbetet för institutionerna.
— På Externa relationer kan vi erbjuda stöd och vägledning till institutioner. Vi kan till exempel hjälpa till med avtalsskrivning, kostnadsberäkningar, projektsamordning och marknadsföring. Vi bevakar nu även offentliga upphandlingar för att kunna hämta hem ännu fler intressanta utbildningsprojekt till universitetet, avslutar Kerstin.

Mer information och anmälan till nätverket

Kerstin Reinholdsson, projektsamordnareTelefon: 090-786 56 41
Mobil: 070-264 54 90