Publicerad: 2013-04-24

Olive Maitha blir Umeå universitets Global Swede

NYHET Olive Maitha, student på Handelshögskolan vid Umeå universitet, får utmärkelsen Global Swede. Vid en ceremoni på Utrikesdepartementet den 29 april i Stockholm kommer hon att ta emot ett diplom och en gåva av handelsminister Ewa Björling och Svenska institutets generaldirektör Annika Rembe.

Universitet och högskolor från hela landet har bjudits in att delta och nominera en kandidat till ceremonin. Syftet är att är uppmärksamma utländska studenter och deras betydelse som ambassadörer för Sverige.

Umeå universitet har nominerat Olive Maitha, som läser sista terminen på det internationella masterprogrammet i Business Development and Internationalisation. Under sin studietid har hon också varit utbytesstudent i ESC Rennes School of Business i Frankrike.
– Olive Maitha är en väldigt god ambassadör för Umeå universitet. Hon har fina studieresultat och är en otroligt kreativ person, säger Per Nilsson, chef för International Office.

Olive Maitha kommer från Kenya och huvudstaden Nairobi. Att lämna en stad med tre miljoner invånare för studier i Umeå var till en början en rejäl utmaning. Men kärleken till den västerbottniska kuststaden har vuxit under hennes studietid. Numera njuter hon av lugnet, närheten och människorna.
– Det jag gillar bäst med Umeå universitet är de olika kulturerna som finns här och alla fantastiska människor. Det är så lätt att passa in, säger hon.

I juni avslutar Olive Maitha sina studier. Då planerar hon att stanna kvar och arbeta i Sverige för att också få praktisk erfarenhet. Därefter vill hon återvända till Kenya, där hon vill starta en konsultbyrå för att hjälpa små och medelstora organisationer.
– Med hjälp av den kunskap som jag fått från Umeå universitet och arbetslivserfarenhet hoppas jag kunna bidra till att öka tillväxten i mitt hemland, säger Olive Maitha.

Redaktör: Eva Stoianov