Publicerad: 2015-05-25

Olle Hernell har tilldelats ESPGHAN Distinguished Service Award

NYHET Olle Hernell, professor emeritus, har erhållit the European Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology, and Nutrition, ESPGHAN:s högsta utmärkelse, the Distinguished Service Award.

Priset delas årligen ut till en person som gjort viktiga bidrag till utvecklingen av barngastroenterologi, hepatologi eller nutrition. Professor Hernell mottog den ärofyllda utmärkelsen av ESPGHANs President, professor Berthold Koletzko, under ESPGHAN-mötet i Amsterdam i början av maj.

Kriterierna för utnämnandet inkluderar följande:

• Utomordentliga vetenskapliga insatser inom barngastroenterologi, hepatologi eller nutrition, vanligtvis baserat på kandidatens publikations- och citeringsmeriter.
  • Utomordentliga bidrag till riktlinjer, praktik och klinisk träning inom fältet för barngastroenterologi, hepatologi eller nutrition.
  • Utomordentliga bidrag till ESPGHAN som förening.
  • Personlig integritet.

Professor Hernells livsgärningar inom den pediatriska forskningen firades med ett välbesökt internationellt hyllningssymposium i Umeå Folkets Hus den 12 maj.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz