Publicerad: 2023-12-22

Olof Wretling vinterpratar om ilska

NYHET Medicinska fakultetens nye hedersdoktor Olof Wretling blir en av årets vinterpratare i radio. Dagen före nyårsafton berättar han i P1 om ilskan i sitt liv. Olof Wretling fick motta doktorshatten vid en bejublad specialföreställning av ”Diagnoserna i mitt liv” på Aula Nordica.

Text: Ola Nilsson

Det var fullsatt till sista plats i Aula Nordica, och taket nästan lyftes av igenkännande skrattsalvor när Olof Wretling berättade om allt från spring i benen till ordblindhet och hur han fick släpa en hel flyttkartong med sin sjukjournal.

– Senast en medicine hedersdoktor lyckades fylla Aula Nordica hade han nyss fått Nobels fredspris, konstaterade Medicinska fakultetens dekan Patrik Danielson när han placerade doktorshatten på Olof Wretlings huvud.

Komikern och författaren Olof Wretling utsågs till medicine hedersdoktor 2023 med motiveringen att han visar att humorn också har en plats i den medicinska världen. Med föreställningen Diagnoserna i mitt liv beskriver Olof Wretling självupplevd problematik av flerårigt diagnosticerande med svårförståeliga etiketter och hur det har påverkat hans liv.

Olof var förhindrad att närvara vid årshögtiden i oktober, men gav istället fredag 15 december en extra föreställning bara för Umeå universitet av sin kritikerrosade Diagnoserna i mitt liv.

Trots – eller kanske tack vare? – diagnoserna har Olof Wretling skrivit flera böcker, vunnit åtskilliga priser och blir i år alltså vinterpratare i radion – för elfte gången! SR P1 30 december kl. 13.00.

Se film på SR:s facebooksida när Olof Wretling får doktorshatten