Publicerad: 2012-03-02

Öppen föreläsning med barnboksförfattarna Aidan Chambers och Katarina Kuick

NYHET Missa inte att diskutera barns läsande tillsammans med några av våra mest populära barnboksförfattare!

Aidan Chambers och Katarina Kuick kommer att prata utifrån följande frågeställningar: - Vad kan och bör vi som vuxna göra för att hjälpa våra elever att utvecklas som läsare?- Vad säger den senaste hjärnforskningen?- Läsandets cirkel -en modell som hjälper oss att hjälpa.- Boksamtalet som pedagogiskt verktyg.
Ladda hem inbjudan som pdfDatum: Fredag 16 marsTid: 10.00 - 15.00
Plats: Humanisthuset, hörsal G

Aidan Chambers
Författare, lärare och boksamtalets "fader". Förutom uppskattade ungdomsromaner, har han skrivit essäsamlingar kring läsning i allmänhet och skolelevers läsning i synnerhet.

Katarina Kuick
Författare, översättare, Augustprisvinnare och "allmän barnboksarbetare “, kommer att visa hur ett boksamtal kan gå till i teori och praktik.

Arrangörer: Länsbiblioteket i Västerbotten, Institutionen för kultur- och medievetenskaper samt Institutionen för språkstudier, Umeå universitet.
För information kontakta Anders Persson 090-786 54 58

Redaktör: Elin Andersson